Сторінки

УКРАЇНСЬКА МОВА


Тема: Розділові знаки при дієприслівнику та дієприслівниковому звороті
Мета: закріпити знання учнів про дієприслівник, його ознаки, розділові знаки при дієприслівнику та дієприслівниковому звороті, вдосконалити орфографічні й пунктуаційні навички;
розвивати усне та писемне мовлення, вміння сприймати і редагувати речення з дієприслівниковими зворотами;
виховувати повагу до народних звичаїв, любов до рідного слова.
Обладнання: гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини,  підручник, картки із завданнями, ТЗН: комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форма проведення: Урок – подорож
Методи, форми, прийоми роботи на уроці: «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», «Вибери сам»
Клас: 7

Підготувала:
вчитель української мови та літератури
 гімназії № 9
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Дуняшенко Наталія Василівна

Хід уроку:
І. Організаційний момент
Вчитель.
 Ось почули ми дзвінок,
 Він покликав на урок.
 Кожен з вас вже постарався —
 До уроку підготувався.
 Тож девіз тепер згадаймо
 І урок розпочинаймо.
-    Девіз нашого уроку  такий:
         Думати швидко
         Виконувати чітко
         Творчо працювати
         Каліграфічно писати
II. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель:
  - Як ви думаєте, на що ж ми повинні звернути увагу на уроці (чим  повинні зайнятися на уроці)? Визначтеся самостійно, адже тема перед вами.

Очікування учнів:
Так, на уроці ми:
1.     Повторимо поняття «дієприслівник», «дієпрслівниковий зворот».
2.     Засвоїмо правила відокремлення  ДЗ у реченні.
3.     Навчимося  розпізнавати, утворювати ДЗ; інтонувати речення з ДЗ.
4.     Розвиватимемо вміння влучно використовувати ДЗ  в усному та  писемному мовленні.
ІІI. Повідомлення теми і мети уроку
   - Сьогодні ми помандруємо до країни Морфології у містечко Дієприслівникове і повторимо, що таке дієприслівник, дієприслівниковий зворот, розділові знаки при дієприслівнику та дієприслівниковому звороті .
  - Тож тема (Слайд № 1) нашого уроку – «Розділові знаки при дієприслівнику та дієприслівниковому звороті». Відкрийте зошити, запишіть число, тему уроку.
Мета (Слайд № 2)
IV. Актуалізація опорних знань
1.     «Мозковий штурм» («Скриня питань»):

1. Що таке дієприслівник? (особлива незмінна форма дієслова, що позначає додаткову дію або стан, яка супроводить іншу, основну дію; діє + прислівник: поєднує ознаки дієслова та прислівника) – с.163
2.     Які ознаки має від дієслова? (вид – доконаний: проживши, пройшовши;
недоконаний: живучи, ідучиперехідність: вмиваючи (кого? що?); неперехідність: вмиваючись;  лише 2 часи: теперішній: знаючи; минулий: знавши; може мати залежні слова  (іменник, займенник, прислівник) спланувавши (як?) вдало (що?) роботу) – с.164
3.     Які ознаки має від прислівника? (незмінний: відкидаючи, трапляючись, переповівши; виконує роль обставини : Пройшовши півдороги, повеселів) – с.164
4.     На які питання відповідає? (що роблячи? кажучи, що зробивши? сказавши) – с.163
5.     Чим дієприслівник виступає в реченні? (обставиною: Ваблять, усміхаючись луки) – с.163
6.     А що утворює дієприслівник разом із залежними словами? (дієприслівниковий зворот: Жевріючи, поволі розгорталась
a.     над обрієм лимонна  смужка ранкової зорі.) – с.167
7.     Чим виділяють ДЗ на письмі? (комами) – с.167
8.     Яку позицію в реченні може займати ДЗ? (-пре, в середині, -постпозицію) – с.167
9.     Коли ставимо кому при одиничному дієприслівнику та ДЗ? А коли – ні? – с.172-174
Кому ставимо
Кому не ставимо
1. Якщо два чи більше ДЗ стоять поряд, вони є однорідними обставинами: А вдалині, згубившись у полях, петляючи і тонучи в тополях, на Білу Церкву пролягає шлях.
1. Якщо ДЗ з’єднані неповторюваним сполучником: Балансуючи в човнику і підтримуючи рівновагу веслом, Василько витягав ятері.
2. Якщо виражений фразеологізмом дієприслівниковий зворот стоїть перед дієсловом-присудком: Не чуючи ніг, тікати.
2.ДЗ-фразеологізми, які стоять біля дієслів: Тікати не чуючи ніг.
3.Якщо означає додаткову дію до дієслова-присудка: Вони зупинились на роздоріжжі, придивляючись.
3. Якщо стоїть після дієслова-присудка і має значення обставини способу дії (за своїм значенням він близький до прислівника): Мати ходить гукаючи

2. Тестування: (індивідуальні картки)
1. Дієприслівники виражають:
а) ознаку предмета за виконаною дією;
б) додаткову дію або стан предмета;
в) ознаку предмета за кольором.
2. Знайдіть дієприслівник:
а) прикрасити;
б)     прикрашаючи;
в) прикрашений.
3. У реченні "Жита зашелестіли, підіймаючи догори колоски" дієприслівник із залежними словами виражає:
а) означення;
б)     присудок;
в) обставину.
4. Дієприслівники мають форму:
а) лише доконаного виду;
б)     лише недоконаного виду;
в) доконаного і недоконаного виду.
5. Укажіть дієприслівник доконаного виду:
а) пишучи;
б)     читаючи;
в) переглянувши.
6. Визначте дієприслівник недоконаного виду:
а) говорячи;
б)     вийшовши;
в) отямившись.
7. Дієприслівниковий зворот, виступаючи в реченні об­ставиною, на письмі...
а) виділяється лише тоді, коли стоїть у кінці речення;
б)     комами не виділяється;
в) виділяється комами незалежно від місця в реченні.
8. У реченні "Степ струснувши з себе робу горить рів­ним жовтим кольором" не виділений комами дієприслівни­ковий зворот стоїть:
а) на початку речення;
б)     усередині речення;
в) у кінці речення.
9.Виділіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки при дієприслівниковому звороті:
а) Вітри північні тремтять, затихаючи між кущами лавровими;
б)     Солодкою стрілою пізній цвіт скрадаючись, приморозок ронить;
в) Весняний вітер нетерпляче зітхає оббігаючи узлісся.
  V. Перевірка домашнього завдання
Вправа 295 (с. 167) – усно
VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
Вчитель: Чи любите ви подорожувати? Сьогодні на уроці ми здійснимо екскурсію до країни „Морфологія”,в  містечко Дієприслівникове. 
 Отже, зупинка «Історична». (Слайд № 3)Зараз про свою роботу прозвітує історик, який повинен був підготувати «Легенду про походження назви "калина"».
Завдання: прослухати текст легенди, відшукати та виписати речення з дієприслівниковим зворотом, підкреслити його, пояснити розділові знаки.
Легенда про походження назви "калина"
У скарбниці української культури є кілька легенд, які відображають часи монголо-татарської навали. Було це дуже давно, коли на нашу землю хто тільки не нападав. Ось налетіли турки. Пішла чутка, що головного воєводу поранено. Тому, хто його вилікує, обіцяли нагороду, яку загадає. Тоді прийшла в табір красива і горда дівчина на ім’я Пелагея. Вона пообіцяла вилікувати турка, але якщо він більше не прийде на нашу землю. Чужинець здивувався, що вона не хоче коштовностей, і забрав її з собою. У Пелагеї була сестра Калина. Прощаючись із сестрою, дівчина сказала: «Твоїм ім’ям, сестро, назву рослину, яку найбільше люблю. Коли цвіте вона, то соловей прославляє її красу, а восени на ній горять дивні кетяги ягід, ніби налитих кров’ю щедрої нашої землі. Буде вона зватися Калиною». З того часу і пішла назва калина.
Довідка: Прощаючись із сестрою, дівчина сказала: «Твоїм ім’ям, сестро, назву рослину, яку найбільше люблю…»
Дієприслівниковий зворот «Прощаючись із сестрою», стоїть в препозиції, виділяємо комою, в реченні виступає обставиною.
Вчитель: Друга наша зупинка – зупинка «Символічна». (Слайд № 4)
І про свою роботу прозвітує символіст.
Завдання: прослухати текст легенди, відшукати та виписати речення з дієприслівниковим зворотом, підкреслити його, пояснити розділові знаки.
Калина - символ України
Завжди любили люди цілющу красуню калину, яка є символом дівочої краси, ніжності. Вона росла біля кожної хати. Красива вона і в пору цвітіння, і коли багряніє восени листя, і взимку, коли на тлі білого снігу червоніють її ягоди. Дівчата вишивали на сорочках калину, її вплітали у віночок.
 Росте калина по лісах, в гаях, дібровах, на узліссях – по всій Україні. Її садять коло хати. Калина – неодмінний атрибут оселі українця.
 Калина – це слава рідної землі, отчого краю, батькової хати.
 Калина – це той символ, що пам'ять людську береже, нагадуючи про милий край, це символ безсмертя.
 Калина – це символ мужності й незламності духу в боротьбі за незалежність рідного краю
Довідка: Калина – це той символ, що пам'ять людську береже, нагадуючи про милий край, це символ безсмертя.
Дієприслівниковий зворот «нагадуючи про милий край», стоїть в середині речення, виділяємо з обох боків комами, в реченні виступає обставиною.
Наступна зупинка – зупинка «Рекламна пауза» (Слайд № 5)
     Знайти мовні помилки у рекламному тексті.
     Складіть “сенкан” до слова калина.
     Запишіть усі дієприслівники та дієприслівникові звороти, використані в тексті
Червона калина від ста хвороб лікує…
Якщо  вас  огорнуло  небажання  будь-що  робити  не  забувайте   про калину. Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною ви неодмінно станете бадорішими. А може ви роздратовані? Ви одразуж заспокоїтесь   випивши відвар із кори калини. А додавши червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю  ви позбавитесь заздрошчів злості пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже користний як косметичний засіб. І звичайнож посадивши калину на своєму обійсті будьте певні: ніяке лихо непереступить поріх вашої хати.
     Про що ми дізнались із цього тексту? (про цілющі властивості калини)
     Яка тема і основна думка тексту? (тема: калина для здоровя; головна думка: використання калини, яка має цілющі властивості )
     Мовні помилки: пунктуаційні: кома між частинами СПР; кома при дієприслівниковому звороті в -пре та –постпозиціях, в середині речення; коми при вставному слові; кома між ОЧР; кома при порівняльному звороті; орфографічні: -ьо: бадьорішими; частка –ж з прислівниками: одразу ж, звичайно ж; -щ: заздрощів; спрощення -стн – - сн: корисний; -не з дієсловами: не переступить; г/х: поріг.
     Калина
    Червона, цілюща
    Символізує, лікує, оберігає
     Це слава рідної землі
     Отчий край
Зупинка «Пунктуаційна»
Запишіть речення, розставляючи розділові знаки при дієприслівниковому звороті, підкреслити члени речення.
     Варіант І.
1.     Не взявшись за сокиру хати не зробиш.
2.     Не спитавши броду не лізь у воду.
3.     Не працюючи ситий не будеш.
4.     Не бажаючи образити скажу.
5.     Не розбивши крашанки, не спечеш яєчні.
     Варіант II.
1.     Не посіявши не пожнеш.
2.     Не нагнувшись гриба не знайдеш.
3.     Не маючи гербового вживай простого.
4.     Не подумавши і кілочка не витягнеш.
5.     Не поговоривши з головою, не бери руками.
Зупинка «Фразеологічна»
Робота в парах
     Користуючись довідкою, пояснити значення фразеологізмів, увести їх у речення.
1.     Засукавши рукава –
2.     Чухаючи потилицю —
3.     Склавши руки —
4.     Шукаючи кістки в молоці —
5.     Поклавши руку на серце —
6.     Обливаючись потом —
Довідка: Братися ревно до роботи; задуматися, не знаючи, що робити; бути пасивним, не діяти; шукати те, чого знайти не можна; щиро, чистосердечно; дуже важко працювати.
Зупинка «Криниця народної мудрості»
Доберіть до кожного фразеологізму синонім.
Зразок:
Не покладаючи рук – невтомно.
не переводячи духу
прикусивши язика
рубаючи з плеча
склавши руки
Довідка: Відразу, за один прийом; залпом. Утриматися від висловлювань; замовкнути. Говорити, діяти різко, категорично. Нічого не роблячи, не працюючи; без діла.
Попереджувальний диктант
Прочитати, вказати дієприслівникові звороти.  Пояснити вживання розділових знаків. З’ясувати синтаксичну роль дієприслівникових зворотів.
Втікаючи від дощу, остерігайся граду. Голки шукаючи, спалили свічку. Упустивши з гачка рибу, за хвіст не впіймаєш. Учись, на інших дивлячись. Тешучи дерево, кравцем не станеш. Краще скласти руки, ніж працювати, опустивши рукава. Добре попрацювавши, краще відпочиватимеш.
Утикаючи голку, шила не виймають. Навіть голодуючи, нагодуй батька. Лінь, лежачи на печі, мерзне. Вух не затикай, сподіваючись на око. Нагинаючи тополю, памятай про свою голову. Лягаючи спати, треба план на завтра мати. Зриваючи яблуко, подякуй тому, хто  його виростив.
Зївши калач, знову берись до діла. Хто, наївшись, ще їсть, зубами копає собі могилу. Нюхаючи, не наситишся. Завзятий відпочиває, обтираючи піт, а ледачий мучиться, перевертаючись на другий бік. Поспиш в охоту, зробивши роботу. Обточуючи залізничну рейку, можна  виточити голку.  Сидячи на коні, не ховайся за вівцю. Діждешся гіршого, покладаючись на іншого. Це таке  сіно, що й попадя, посоливши, зїла б. Спотикаючись, вчаться вище ноги піднімати. Подорожуючи, не пускай коня галопом.
Народна творчість
Робота з підручником:
Вправа 310 (с.174) – усно;
Вправа 311 (с.175) – усно.
VII. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Гра «Так/ні»
1. Дієприслівник - це особлива форма дієслова, що вказує на додаткову дію.    (+)                                                                     
2. Дієприслівники поєднують риси дієслова та прислівника.  (+)   
3. Дієприслівники бувають тільки доконаного виду. (-)
4. Дієприслівники змінюються в теперішньому і минулому часі. (+)
5.    Дієприслівники   недоконаного   виду   утворюються   за   допомогою суфіксів ши -, вши – (-)
6.     Слова    «опадаючи,    «квітнучи»,    «радіючи»    -    дієприслівники недоконаного виду.        (+)       
7. Дієприслівники разом із залежними  словами утворюють дієприслівниковий зворот. (+)
8. В реченні дієприслівники виступають обставиною. (+)
9.  В реченні «Хлопець сидів склавши руки» ставиться кома (+)
10.  Збагнувши, опустившись, знайшовши - дієприслівники доконаного виду. (+)
Гра “Добери антонім”  (усно)
       Які слова називаються антонімами?
Учасникам гри пропонується дібрати антоніми до поданих дієприслівників і визначити їх вид (усно):
Працюючи, зачинивши, радіючи, полюбивши, наблизившись, зустрічаючи, сміючись.
Довідка: Відпочиваючи, відчинивши, сумуючи, розлюбивши, віддалившись, проводжаючи, плачучи
Вчитель:
Ось і закінчилася подорож у країну Дієприслівникову. Я думаю, що вам було цікаво. Адже ви ще раз переконалися, що мова наша чарівна, загадкова. Закінчити урок мені хочеться словами В. Сосюри:
Любіть свою мову й ніколи її не забудьте в житті.
Ми з нею відомі усюди, усе в ній, що треба нам, є,
А хто свою мову забуде, той серце забуде своє.
 «Незакінчене речення»:
Закінчити речення, передаючи мікрофон:.
          На уроці я:
          дізнався...
          повторив...
           навчився...
           зрозумів …  
           труднощі я відчув...
           я не вмів, а тепер умію...      
VIII. Домашнє завдання: (Слайд № 6)
«Вибери сам»:
Середній рівень:
              § 27 (с.167-174) – повторити;
Вправа 309 (с. 173)
Достатній рівень: Виписати до 10 висловів з дієприслівниками з творів усної народної творчості.                       
Високий рівень: Написати твір-мініатюру на тему: «Про що розповіла мені калина за вікном?»,  використовуючи опорні словосполучення:
     затамувавши подих;
     опустивши додолу важкі віти;
     весело наспівуючи;
     мріючи про весну;
     згадуючи тепле літечко.
Література:
 1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова 5 – 12 класи для шкіл з українською мовою навчання // Л.В. Скуратівський, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф, В.І. Тихоша, Г.Т. Шелехова, А.М. Корольчук. – К.: Ірпінь, 2005, с. 64 – 85. // Затверджено Міністерством освіти і науки України (лист № 1/11-6611 від 23.12.2004 р.)
2. Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б. Рідна мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч.закл. – К.: Зодіак-ЕКО, 2007. – 288с.: іл.
3. Дієприслівник як особлива форма дієслова. Цикл уроків у 7 класі //
Вивчаємо українську мову та літературу № 29(141)
4. Дієприслівник: граматичні ознаки та параметри // Вивчаємо українську мову та літературу № 4(152)
5. Текстова основа формування комунікативних умінь учнів. Вивчення речень з дієприкметниковими та дієприслівниковими зворотами в 7 кл. //
Вивчаємо українську мову та літературу № 35(183)
6. Дієприслівник. Урок у 7 класі // Вивчаємо українську мову та літературу № 26(210)
7. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: „Основа”, 2010.- 88 с.


Немає коментарів:

Дописати коментар