Сторінки

МЕТОДИЧНА ПРОБЛЕМА

2022-2023 н.р.
Методична проблема:
«Сучасні форми візуалізації навчального контенту
на уроках української мови і літератури та зарубіжної літератури»
Презентація за покликанням

"ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ІКТ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ, ЯК УМОВА ДЛЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ І САМОРЕАЛІЗАЦІЇ УЧНЯ"


Актуальність досвіду
Сучасний урок української мови та літератури не можна уявити у наш час без комп'ютерних технологій, які допомагають формувати мовну, мовленнєву та орфографічну компетенції учнів. Тому, я вважаю, що використання інформаційних та комунікаційних технологій (ІКТ) в навчальному процесі є актуальною проблемою сучасної шкільної освіти.
Під час використання мультимедійних технологій знання набуваються різними каналами сприйняття тому краще засвоюються, запам'ятовуються. Інтеграція ІКТ та сучасних педагогічних технологій стимулює пізнавальний інтерес до української мови та літератури, створюючи умови для мотивації до вивчення цих предметів, сприяють підвищенню ефективності навчання і самонавчання, підвищенню якості освіти.
Ідея досвіду
Використання ІКТ на уроках дає можливість впливати на три канали сприйняття учнів: візуальний, аудіальний, кінестетичний, а значить, сприяє ефективному засвоєнню навчального матеріалу. Збільшується обсяг матеріалу за рахунок економії часу. Розширюються можливості застосування диференційованого підходу в навчанні, здійснюються міжпредметні зв'язки, що дозволяє розширювати кругозір учнів, підвищувати рівень їх культурної освіти, розвивати творчі здібності. Використання ІКТ дозволяє зануритися в інший світ, побачити його своїми очима, стати ніби учасником того чи іншого процесу. Інформаційні технології також значно розширюють можливості подання навчальної інформації. Застосування кольору, графіки, звуку, всіх сучасних засобів відеотехніки дозволяє відтворювати реальну обстановку діяльності.

Наукові дослідження проблеми.
Дидактичні проблеми і перспективи використання інформаційних технологій у навчанні досліджувала І. В. Роберт, психологічні основи комп'ютерного навчання визначив Ю. І. Машбіц, систему підготовки педагога до використання інформаційної технології в навчальному процесі запропонував і обґрунтував М. І. Жалдак. Американському вченому С. Пейперту належить ідея "комп'ютерних навчальних середовищ", на якій базується більшість сучасних навчальних комп'ютерних програм. Він досліджував можливості комп'ютера як засобу для розвитку розумової діяльності учнів.
Опис інноваційного досвіду вчителя

Якщо ми будемо вчити сьогодні так, як ми вчили вчора,
ми крадемо в наших дітей завтра. Джон Дьюї.
Урок в сучасній школі.
Яким він повинен бути? Чи застаріли вимоги, які пред'являються до побудови уроку, методики його проведення? Звичайно ж, ні. Триєдність мети (навчальна, розвиваюча і виховна) - обов'язковий компонент будь-якого уроку.
Проте сучасне життя вносить свої корективи в методику викладання. Сьогодні немає такого викладача, який не мріяв би про те, щоб його спілкування з учнями було б захоплюючим, цікавим, емоційним, а головне - тим цінним надбанням, яке б учні змогли перетворити у власне світосприйняття і світовідчуття. Формування нового мислення нерозривно пов'язано з тим інформаційним простором, в якому проживає учень, в якому пізнає навколишню дійсність, в якому він активно діє.
Ефективним засобом активізації творчої діяльності учнів є використання інформаційних технологій в освітньому та самоосвітньому процесі.
Інформаційні технології, що розглядаються як один з компонентів цілісної системи навчання, не тільки полегшують доступ до інформації, а й відкривають можливості варіативності навчальної діяльності, її індивідуалізації та диференціації, дозволяють по-новому організувати взаємодію всіх суб'єктів навчання, побудувати освітню систему, в якій учень був би активним і рівноправним учасником освітньої діяльності. Впровадження цих інформаційних технологій в навчальний процес дозволяє активізувати процес навчання, реалізувати ідеї розвиваючого навчання, підвищити темп уроку, збільшити обсяг самостійної роботи учнів.
Комп'ютер дозволяє створити умови для підвищення процесу навчання: вдосконалення змісту, методів і організаційних форм.
Широкі можливості комп'ютера, якісний підбір програмного забезпечення з предмету дозволяє використовувати персональний комп'ютер на уроках, активізуючи навчальний процес, допомагаючи учням реалізувати в тій чи іншій мірі свій прихований інтелект і творчий потенціал. Систематичне використання комп'ютерних відеосюжетів та демонстраційних презентацій розвиває уяву, абстрактне мислення, підвищує інтерес до досліджуваного навчального матеріалу і предмету в цілому. В навчальних програмах можуть бути використані різноманітні форми наочності, у вигляді таблиць, схем, опорних конспектів, які демонструють не тільки статичну інформацію, але і різні мовні явища в динаміці із застосуванням кольору, графіки, ефекту мерехтіння, звуку, «оживлення» ілюстрацій (це якісно новий рівень застосування пояснювально-ілюстративного і репродуктивного методів навчання).
Грамотне, обгрунтоване використання ІКТ сприяє підвищенню ефективності якості навчання та сформованості ключових і предметних компетенцій школярів.
Великі можливості використання ІКТ надають уроки української мови. Можливості комп'ютера на уроках української мови я використовую на всіх етапах навчання: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі знань, умінь, навичок.. При цьому для школяра комп'ютер виконує різні функції: учителя, робочого інструменту, об'єкта навчання, ігрового середовища.
На етапі контролю знань, умінь, навичок комп'ютерний контроль знань має суттєві переваги порівняно з традиційним. Переваги полягають у наступному:
Ø здійснюється індивідуалізація контролю знань;
Ø підвищується об'єктивність оцінки;
Ø на процедуру оцінювання затрачається мінімальна кількість часу.
Використовую різноманітні форми контролю: тести, самоконтроль, взаємоконтроль.
Комп'ютер допомагає вчителю в управлінні навчальним процесом, видає результати виконання учнями контрольних завдань з урахуванням допущених в темі помилок і витраченого часу.
Важливим етапом уроку є домашнє завдання. Здійснюю індивідуальний підхід до домашнього завдання: скласти міні-презентацію за темою уроку (теорія, практика), тестування, створити проблемну ситуацію. В цьому випадку автором виступає сам учень. 

Використання засобів ІКТ ефективно не тільки на уроках мови, а й на уроках літератури. Залучення великого ілюстрованого матеріалу, використання аудіо- та відео- супроводів роблять уроки літератури яскравими, змістовними.
Найчастіше на уроках літератури використовую показ презентацій, програвання музичних композицій, перегляд відеофрагментів і відеофільмів.
При проведенні традиційного уроку використовую окремі відеофрагменти, які дозволяють побачити героя в певній ситуації.
На уроках організовую кіносеанс з обов'язковим наступним обговоренням переглянутого фільму. Перегляд фільму дозволяє порівняти авторський текст і його режисерську інтерпретацію.
Використання ІКТ на уроці літератури пов'язано з музикою, яка дозволяє створити потрібний емоційний фон для літературної вітальні.
На уроках узагальнення і повторення пропоную кросворди, тексти з фольклору, творчості письменників, тренажери.
Одним з оптимальних і доступних для мене засобів використання ІКТ на уроках літератури є створення презентації. Вона служить наочним матеріалом, пробуджуює інтерес до літературних творів, дозволяє образно уявити життя і особистість письменника. При цьому презентація служить як основною формою проведення уроку (несе значну частину інформаційного навантаження), так і додаткової (грає роль наочного посібника або опорного конспекту).
Презентації використовую на уроках вивчення біографії письменника. Ці роботи містять портрети, фотографії письменників, місць, пов'язаних з їх життям та творчістю, а також несуть коротку інформацію про основні етапи літературної діяльності та життя.
У своїй роботі для уроків вивчення художніх творів, основ теорії та історії літератури, уроків розвитку мовлення я використовую готові презентації, створені іншими вчителями-словесниками, свої, учні самі охоче створюють презентації до уроків з біографії письменників.
Уроки з використанням ІКТ виховують почуття прекрасного, розширюють кругозір учнів, дозволяють за обмежений час дати літературознавчий матеріал.
Проблеми і труднощі в процесі роботи
Занадто часте проведення уроків із застосуванням ІКТ може негативно позначитися на результатах навчання: у свідомості дитини правила можуть міцно асоціюватися з кнопками і готовими таблицями. Більша різноманітність навчальних ситуацій і гнучке оперування образами досягається на традиційних уроках. Отже, при вивченні теми не можна зловживати комп'ютерної підтримкою, так само як і будь-яким іншим одним методом роботи.
Переваги методу
Розвиток творчих здібностей учнів з використанням ІКТ має ряд переваг перед вже існуючими технологіями.Переваги використання ІКТ у розвитку творчих здібностей учнів:
Ø розвивають креативні, дослідницькі здібності учнів;
Ø підвищують мотивацію навчання;
Ø активізують пізнавальну діяльність учнів;
Ø підвищують інтерес до предмета;
Ø дозволяють індивідуалізувати процес навчання;
Ø активізують самостійну діяльність учнів;
Ø допомагають і вчителю підвищити рівень своєї комп'ютерної грамотності. Використання ІКТ дозволяє реалізувати різні прийоми, урізноманітнити навчальний процес, зробити його більш привабливим, брати до уваги потреби та інтереси суб'єкта навчання, рівень його підготовки, оперативно і цілеспрямовано контролювати роботу учнів, ефективно керувати нею.


Учень, володіючи здібностями творчо вирішувати проблеми, використовуючи комп'ютерні можливості, вчиться бути конкурентноспроможним членом сучасного суспільства: творчим, інтелектуально-освіченим, відповідальним, комунікабельним, здатним вирішувати проблеми автономно, самостійно і ефективно застосовувати знання в життєвій практиці, побуті, навчальної діяльності. Інтернет дозволяєорганізувати реальну, мобільну інформаційну середу, в якій можна не тільки черпати інформацію, а й вирішувати безліч інших комунікативних завдань.

Немає коментарів:

Дописати коментар